Kabinet moet privacy in de cloud aanpakken

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) trekt aan de bel: het kabinet moet beter omgaan met de persoonsgegevens die in de cloud worden opgeslagen. Het kabinet wil persoonsgegevens in de toekomst kunnen opslaan bij commerciële clouddiensten. Dit brengt grote privacyrisico’s met zich mee.

Eind augustus werd nieuw beleid gepresenteerd: het kabinet wil gebruik maken van commerciële clouddiensten voor de opslag van gegevens. Dat betekent dat informatie over Nederlanders wordt opgeslagen op servers van bijvoorbeeld Amerikaanse bedrijven als Amazon, Google of Microsoft.

“De overheid beschikt over een gigantische hoeveelheid data over ons allemaal”, zegt AP-voorzitter Aleid Wolfsen. “Hoeveel jij verdient, je burgerservicenummer, je bankrekeningnummer en nog veel meer. Die gegevens moeten niet in verkeerde handen vallen.”
“Als je die niet op eigen servers opslaat maar op die van een bedrijf, moet je zeker weten dat ze veilig zijn. Er hangt dus veel af van een goede uitwerking en naleving van dit cloudbeleid. Daar maak ik me zorgen over.”

Het kabinet moet aan de slag met de verdere uitwerking van het beleid. Dat schrijft de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) in een brief aan staatssecretaris Van Huffelen van Digitalisering. De AP heeft haar adviezen daarover ook in een gesprek met Van Huffelen overgebracht. Zij heeft aangegeven de adviezen van de AP ter harte te nemen.

Meer nieuws

Consument vraagt om meer controle over persoonsgegevens

Consumenten willen meer controle als het gaat om privacy. Wat moet je weten als ondernemer? Lees het onderzoek. Lees meer

Binnenkort … AVG opleiding voor je medewerkers

De meeste privacy issues binnen organisaties worden veroorzaakt door de eigen medewerkers. Ze maken een foutje. Of weten het gewoon niet. Kan gebeuren. Maar de gevolgen kunnen heel groot zijn. Gigantische reputatieschade. Klanten die weglopen. Enzovoort. Omdat het belangrijk dat dit niet gebeurt is het essentieel dat zij goed zijn opgeleid. Dat kan dus binnenkort […] Lees meer

Steeds meer meldingen van helpdeskfraude

De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) waarschuwt voor fraudeurs die zich voordoen als een medewerker van de helpdesk. Ze bellen nietsvermoedende bedrijven en proberen met een smoes over ‘fraude op de rekening’ hun slachtoffers zo ver te krijgen dat ze geld maken naar een ‘veilige kluisrekening’. Het lastige is dat ze de namen van echte […] Lees meer