Google schikt privacyclaim voor 390 miljoen dollar

Google heeft ingestemd met een boetebetaling van 391,5 miljoen dollar aan in totaal veertig Amerikaanse staten. De schikking sluit een onderzoek af naar hoe het bedrijf locatie-informatie van zijn gebruikers verzamelde.

Mensen zetten hun location tracking-functies op Google uit maar het bedrijf bleef hen in het geheim volgen en de gegevens gebruiken voor adverteerders. De aanleiding voor de zaak was een nieuwsbericht uit 2018, dat stelde dat Google “je locatie vastlegt zelfs als je zegt dat je dat niet wil. Volgens Google gebeurde dat al lang niet meer. Maar na een rechtszaak stemt de techgigant nu in met een schikking van ruim 390 miljoen dollar, de grootste privacyschikking ooit.

Naast het betalen van de boete moet Google transparanter zijn in de toekomst:

  • Google moet gebruikers duidelijker informeren op de Data & Privacy-pagina’s.
  • Er wordt een uitgebreid informatiecentrum ingericht om de belangrijkste locatie-instellingen uit te leggen. Ook moet Google instellingen introduceren waarmee gebruikers locatie historie en tracking simpel kunnen uitschakelen. Als laatste moet Google nieuwe gebruikers beter informeren over de betekenis van Web & App Activity en de informatie die de organisatie over hen verzamelt.

Meer nieuws

Consument vraagt om meer controle over persoonsgegevens

Consumenten willen meer controle als het gaat om privacy. Wat moet je weten als ondernemer? Lees het onderzoek. Lees meer

Binnenkort … AVG opleiding voor je medewerkers

De meeste privacy issues binnen organisaties worden veroorzaakt door de eigen medewerkers. Ze maken een foutje. Of weten het gewoon niet. Kan gebeuren. Maar de gevolgen kunnen heel groot zijn. Gigantische reputatieschade. Klanten die weglopen. Enzovoort. Omdat het belangrijk dat dit niet gebeurt is het essentieel dat zij goed zijn opgeleid. Dat kan dus binnenkort […] Lees meer

Steeds meer meldingen van helpdeskfraude

De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) waarschuwt voor fraudeurs die zich voordoen als een medewerker van de helpdesk. Ze bellen nietsvermoedende bedrijven en proberen met een smoes over ‘fraude op de rekening’ hun slachtoffers zo ver te krijgen dat ze geld maken naar een ‘veilige kluisrekening’. Het lastige is dat ze de namen van echte […] Lees meer