Google schikt privacyclaim voor 390 miljoen dollar

Google heeft ingestemd met een boetebetaling van 391,5 miljoen dollar aan in totaal veertig Amerikaanse staten. De schikking sluit een onderzoek af naar hoe het bedrijf locatie-informatie van zijn gebruikers verzamelde.

Mensen zetten hun location tracking-functies op Google uit maar het bedrijf bleef hen in het geheim volgen en de gegevens gebruiken voor adverteerders. De aanleiding voor de zaak was een nieuwsbericht uit 2018, dat stelde dat Google “je locatie vastlegt zelfs als je zegt dat je dat niet wil. Volgens Google gebeurde dat al lang niet meer. Maar na een rechtszaak stemt de techgigant nu in met een schikking van ruim 390 miljoen dollar, de grootste privacyschikking ooit.

Naast het betalen van de boete moet Google transparanter zijn in de toekomst:

  • Google moet gebruikers duidelijker informeren op de Data & Privacy-pagina’s.
  • Er wordt een uitgebreid informatiecentrum ingericht om de belangrijkste locatie-instellingen uit te leggen. Ook moet Google instellingen introduceren waarmee gebruikers locatie historie en tracking simpel kunnen uitschakelen. Als laatste moet Google nieuwe gebruikers beter informeren over de betekenis van Web & App Activity en de informatie die de organisatie over hen verzamelt.

Meer nieuws

Liggen jouw persoonsgegevens op straat?

Misschien vraag je je wel eens af: "Zijn mijn gegevens ooit gestolen of gelekt?" Gelukkig zijn er makkelijke manieren om dit uit te zoeken. Wij laten je zien hoe. Lees meer

5 minder bekende feiten over datalekken

Datalekken: ze komen vaker voor dan je denkt en kunnen iedereen raken, van grote bedrijven tot jou persoonlijk. Maar er is meer aan de hand dan alleen de bekende verhalen over hackers die gegevens stelen. Lees meer

De Wet inzake Digitale Markten (DMA): dit moet je weten

De Europese Unie introduceert de Digital Markets Act (DMA). Deze nieuwe wet, die sinds een paar weken van van kracht is, belooft een eerlijker speelveld voor alle spelers binnen de Europese Unie. Maar wat betekent dit nu precies voor ondernemers, en hoe zal het de manier waarop we digitale platforms gebruiken veranderen? Lees meer