Bedrijf krijgt voor de derde keer AVG boete van 20 miljoen euro

Gezichtsherkenningsbedrijf Clearview AI heeft opnieuw een boete van 20 miljoen euro gekregen voor het overtreden van de privacywet. Het Amerikaanse softwarebedrijf verwerkt foto’s van Franse burgers zonder wettelijke toestemming. Dit is al de derde keer dat het bedrijf een boete krijgt: al eerder legden de Italiaanse en Griekse privacytoezichthouder een boete van 20 miljoen euro op. Ook kwam de Britse privacytoezichthouder al met een boete van 9 miljoen euro.

Met Clearview AI kunnen gebruikers een foto van iemand uploaden, waarna de software uit de meer dan drie miljard personen in de database zoekt welk gezicht er het meest op lijkt en waar het die foto gevonden heeft. Zo kunnen gebruikers op relatief eenvoudige wijze personen identificeren op basis van een foto.

Er staan twintig miljard afbeeldingen van gezichten in de database. Daarmee kunnen bijvoorbeeld politiediensten onbekende verdachten herkennen. Meer dan zeshonderd Amerikaanse politie- en opsporingsdiensten zouden Clearview al hebben gebruikt. Het bedrijf wil de database uitbreiden naar honderd miljard gezichtsafbeeldingen, wat neerkomt op veertien foto’s voor elke persoon op aarde.

Naar aanleiding van privacyklachten werd een onderzoek gestart waaruit bleek dat Clearview op verschillende punten de AVG overtreedt. Zo worden persoonlijke gegevens onrechtmatig verwerkt, omdat er geen juridische basis is voor het verzamelen en gebruiken van de biometrische data. Daarnaast wordt er onvoldoende rekening met de rechten van individuen gehouden, zoals het recht op inzage. Clearview heeft geen vestiging in Europa, waardoor elke Europese privacytoezichthouder voor zijn eigen gebied onderzoek deed.

Meer nieuws

Consument vraagt om meer controle over persoonsgegevens

Consumenten willen meer controle als het gaat om privacy. Wat moet je weten als ondernemer? Lees het onderzoek. Lees meer

Binnenkort … AVG opleiding voor je medewerkers

De meeste privacy issues binnen organisaties worden veroorzaakt door de eigen medewerkers. Ze maken een foutje. Of weten het gewoon niet. Kan gebeuren. Maar de gevolgen kunnen heel groot zijn. Gigantische reputatieschade. Klanten die weglopen. Enzovoort. Omdat het belangrijk dat dit niet gebeurt is het essentieel dat zij goed zijn opgeleid. Dat kan dus binnenkort […] Lees meer

Steeds meer meldingen van helpdeskfraude

De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) waarschuwt voor fraudeurs die zich voordoen als een medewerker van de helpdesk. Ze bellen nietsvermoedende bedrijven en proberen met een smoes over ‘fraude op de rekening’ hun slachtoffers zo ver te krijgen dat ze geld maken naar een ‘veilige kluisrekening’. Het lastige is dat ze de namen van echte […] Lees meer