50% websites slecht voorbereid op datalekken

De helft van de populaire websites beveiligt een account alleen met een wachtwoord: er is geen twee-factor-authenticatie. Dit maakt je kwetsbaar voor hackers en datalekken.

De Consumentenbond heeft een steekproef gedaan onder een aantal populaire websites. Daaruit blijkt dat in slechts de helft van de gevallen tweefactorauthenticatie (2FA) wordt aangeboden. En dat is een groot risico want met alleen een wachtwoord ben je niet veilig. Wanneer iemand jouw gebruikersnaam en wachtwoord weet, kan hij of zij direct toegang krijgen tot jouw account. Dit is gevaarlijk, vooral wanneer het gaat om een financieel account.

Met behulp van twee-factor-authenticatie moet je een extra stap nemen om toegang te krijgen tot je account. Je krijgt dan bijvoorbeeld via een e-mail of SMS-bericht een code. Je moet deze code invoeren op de website waarop jij probeert in te loggen, om te verifiëren dat jij de rechtmatige eigenaar bent van het account. Bij alle banken is 2FA al jaren verplicht (denk aan de e-dentifier en de Raboreader). Ook bij de meeste financiële diensten en medische websites is 2FA mogelijk, of zelfs verplicht.

Zeker gezien het aantal datalekken van de laatste jaren, is het een goede zaak als de toegang tot online omgevingen met persoonlijke gegevens kan worden beschermd met een extra slot. Twee-factor-authenticatie bestaat al langere tijd. Dat anno 2022 slechts de helft van de belangrijkste
bedrijven extra beveiliging aanbiedt, valt tegen.

Meer nieuws

Liggen jouw persoonsgegevens op straat?

Misschien vraag je je wel eens af: "Zijn mijn gegevens ooit gestolen of gelekt?" Gelukkig zijn er makkelijke manieren om dit uit te zoeken. Wij laten je zien hoe. Lees meer

5 minder bekende feiten over datalekken

Datalekken: ze komen vaker voor dan je denkt en kunnen iedereen raken, van grote bedrijven tot jou persoonlijk. Maar er is meer aan de hand dan alleen de bekende verhalen over hackers die gegevens stelen. Lees meer

De Wet inzake Digitale Markten (DMA): dit moet je weten

De Europese Unie introduceert de Digital Markets Act (DMA). Deze nieuwe wet, die sinds een paar weken van van kracht is, belooft een eerlijker speelveld voor alle spelers binnen de Europese Unie. Maar wat betekent dit nu precies voor ondernemers, en hoe zal het de manier waarop we digitale platforms gebruiken veranderen? Lees meer