Algoritmes onder toezicht van Autoriteit Persoonsgegevens

Vanaf deze maand start de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) met een nieuwe taak: het toezicht houden op algoritmes van zowel de overheid als bedrijven. Algoritmes worden vaak gebruikt om gegevens te analyseren, problemen op te lossen of beslissingen te nemen.

De afgelopen jaren was er op meerdere gebieden sprake van serieuze problemen bij de inzet van algoritmen, zoals de kinderopvangtoeslagenaffaire en (zelflerende) werving- en selectie algoritmen die in sommige gevallen leidden tot uitsluiting en discriminatie.

Doel van de controle

De oprichting van een algoritmetoezichthouder in de vorm van de AP komt voort uit de ambitie om publieke waarden en grondrechten bij de inzet van algoritmen beter te beschermen. Om meer grip te krijgen op algoritmegebruik is het belangrijk dat het toezicht een structureel karakter krijgt.

Door het toezicht zullen de mogelijk negatieve (maatschappelijke) effecten van algoritmegebruik, zoals discriminatie of willekeur, aan het licht komen. Door goed toezicht maakt de overheid algoritmen en hun toepassingen eerlijk en transparant, zodat iedereen op een gelijke behandeling kan rekenen en vertrouwen heeft en rechtsbescherming geniet in de digitale wereld.

AVG borgen binnen je organisatie

Het nieuwe aandachtsgebied van de Autoriteit Persoonsgegevens laat zien hoe belangrijk het borgen van aandacht voor privacy binnen je organisatie is. Dat beperkt zich niet tot algoritmes. Het heeft ook te maken met kennisniveau van medewerkers, organisatie en juridische vastlegging. AVG-Programma helpt ondernemers om aan deze eisen te voldoen.

Bron: Autoriteit Persoonsgegevens

Meer nieuws

Liggen jouw persoonsgegevens op straat?

Misschien vraag je je wel eens af: "Zijn mijn gegevens ooit gestolen of gelekt?" Gelukkig zijn er makkelijke manieren om dit uit te zoeken. Wij laten je zien hoe. Lees meer

5 minder bekende feiten over datalekken

Datalekken: ze komen vaker voor dan je denkt en kunnen iedereen raken, van grote bedrijven tot jou persoonlijk. Maar er is meer aan de hand dan alleen de bekende verhalen over hackers die gegevens stelen. Lees meer

De Wet inzake Digitale Markten (DMA): dit moet je weten

De Europese Unie introduceert de Digital Markets Act (DMA). Deze nieuwe wet, die sinds een paar weken van van kracht is, belooft een eerlijker speelveld voor alle spelers binnen de Europese Unie. Maar wat betekent dit nu precies voor ondernemers, en hoe zal het de manier waarop we digitale platforms gebruiken veranderen? Lees meer