Nederlandse websites bevatten gemiddeld 13 trackers

Op Nederlandse websites staan gemiddeld 13 trackers. De trackers verzamelen gegevens van mensen die de sites bezoeken. Ook op websites van de overheid vinden we trackers. Dit feit leidde onlangs tot Kamervragen.

Websites gebruiken trackers om gegevens over je internetgedrag te verzamelen. Ze kijken naar hoe je met een site communiceert en op welke inhoud je klikt. Sommige trackers verzamelen jouw gegevens op meerdere sites. Zo kan een tracker bijvoorbeeld bijhouden wanneer je naar je favoriete shoppingsite of nieuwssite gaat. Daarom kan het soms lijken alsof een bepaalde advertentie je volgt op het web.

Soms is het handig dat websites al meer van je weten. Je krijgt dan een gepersonaliseerde website te zien die afgestemd is op jouw voorkeuren. Maar daar zit ook het gevaar: er wordt van jou een gebruikersprofiel gemaakt waarvan partijen als Google en Facebook profiteren. De handel in deze profielen is ‘big business’. En het grootste gevaar is als cybercriminelen toegang krijgen tot deze profielen. Op basis van zo’n profiel kunnen zijn zich heel geloofwaardig voordoen als een bepaald persoon en zo een phishingaanval uitvoeren.

TU Delft publiceerde in juli een onderzoek waaruit duidelijk werd dat websites van provincies en gemeenten de privacywet overtreden. Er worden tracking cookies zonder toestemming geplaatst. Staatssecretaris Van Huffelen meldt dat dit niet de bedoeling is en dat ze gaat overleggen met de betrokken partijen.

Meer nieuws

Liggen jouw persoonsgegevens op straat?

Misschien vraag je je wel eens af: "Zijn mijn gegevens ooit gestolen of gelekt?" Gelukkig zijn er makkelijke manieren om dit uit te zoeken. Wij laten je zien hoe. Lees meer

5 minder bekende feiten over datalekken

Datalekken: ze komen vaker voor dan je denkt en kunnen iedereen raken, van grote bedrijven tot jou persoonlijk. Maar er is meer aan de hand dan alleen de bekende verhalen over hackers die gegevens stelen. Lees meer

De Wet inzake Digitale Markten (DMA): dit moet je weten

De Europese Unie introduceert de Digital Markets Act (DMA). Deze nieuwe wet, die sinds een paar weken van van kracht is, belooft een eerlijker speelveld voor alle spelers binnen de Europese Unie. Maar wat betekent dit nu precies voor ondernemers, en hoe zal het de manier waarop we digitale platforms gebruiken veranderen? Lees meer