UBO register niet openbaar maar wel nog snel registreren is aanbevolen

De rechter oordeelt dat UBO gegevens niet zomaar voor iedereen zichtbaar moeten zijn. Dat zal veel bestuurders ietwat gerust stellen. Nu de privacy gevoeligheden worden verminderd is het wel zaak om je UBO te regelen. Heel veel organisaties hebben dat nog niet gedaan.

Na veel gedoe over privacy vooraf is begin 2022 het UBO-register verplicht geworden. Net nu de belastingdienst dreigt met boetes krijgt deze wet opnieuw een wending. Een Europese rechter oordeelt dat de UBO gegevens niet zomaar voor iedereen te raadplegen zouden moeten zijn. Iets waar in Nederland ook al veel reuring om was omdat familiebedrijven, zzp’ers en anderen hun privacy, volgens velen terecht, niet wilden prijsgeven. De rechter geeft hen nu gelijk. Uiteindelijk zullen dus waarschijnlijk wel allerlei “officiële instanties” het UBO-register kunnen inkijken maar niet iedereen en niet zomaar. Tegelijk is het wel belangrijk om voor 31 december je UBO echt te regelen want er dreigen boetes voor organisaties en bestuurders die dit niet op orde hebben.

Volgens de KNB (Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie) heeft tweederde het nu op orde maar velen dus nog niet. Honderdduizenden organisaties staan nog niet in het register. De grootste groep niet geregistreerden zijn bv’s, gevolgd door stichtingen, vennootschappen onder firma en verenigingen.

Meer nieuws

Liggen jouw persoonsgegevens op straat?

Misschien vraag je je wel eens af: "Zijn mijn gegevens ooit gestolen of gelekt?" Gelukkig zijn er makkelijke manieren om dit uit te zoeken. Wij laten je zien hoe. Lees meer

5 minder bekende feiten over datalekken

Datalekken: ze komen vaker voor dan je denkt en kunnen iedereen raken, van grote bedrijven tot jou persoonlijk. Maar er is meer aan de hand dan alleen de bekende verhalen over hackers die gegevens stelen. Lees meer

De Wet inzake Digitale Markten (DMA): dit moet je weten

De Europese Unie introduceert de Digital Markets Act (DMA). Deze nieuwe wet, die sinds een paar weken van van kracht is, belooft een eerlijker speelveld voor alle spelers binnen de Europese Unie. Maar wat betekent dit nu precies voor ondernemers, en hoe zal het de manier waarop we digitale platforms gebruiken veranderen? Lees meer