AVG voor webwinkels: privacy in de praktijk

webshops en de AVG

De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) is een belangrijke wetgeving voor webwinkels en webshops. Deze wetgeving is van toepassing op alle Europese bedrijven die persoonsgegevens verwerken.

Voor webwinkels gelden strenge regels. Die gaan over het verzamelen, verwerken en bewaren van persoonsgegevens van klanten. In dit artikel zullen we kijken naar de belangrijkste eisen van de AVG voor webwinkels. Ook staan we stil bij de impact van deze wetgeving op hun activiteiten.

Waarom is de AVG zo belangrijk voor een webshop?

Webwinkels verzamelen vaak veel persoonsgegevens van klanten. Denk aan de naam, het adres, een telefoonnummer en een e-mailadres. Een bedrijf gebruikt deze gegevens vaak voor marketingdoeleinden, zoals het versturen van nieuwsbrieven en aanbiedingen. Volgens de AVG moeten webwinkels deze gegevens op een veilige en betrouwbare manier verzamelen, verwerken en bewaren. Als webwinkels niet voldoen aan de AVG-regels, kunnen zij hoge boetes krijgen die kunnen oplopen tot miljoenen euro’s.

Wat zijn de belangrijkste eisen van de AVG voor webwinkels?

Een van de belangrijkste eisen van de AVG voor webwinkels is dat zij transparant moeten zijn. Dit betekent dat webwinkels een privacyverklaring moeten hebben. Daarin geven ze duidelijk aan:

  • welke persoonsgegevens zij verzamelen; en ook 
  • hoe zij deze gegevens gebruiken; en 
  • met wie zij deze gegevens delen. 

Webwinkels moeten hun klanten ook informeren over hun rechten met betrekking tot hun persoonsgegevens. Denk aan het recht op toegang, rectificatie en verwijdering van deze gegevens.

Een andere belangrijke eis van de AVG voor een webshop gaat over de hoeveelheid persoonsgegevens. Je mag als webwinkel alleen persoonsgegevens verzamelen die noodzakelijk zijn voor de bedrijfsactiviteiten. Dit betekent dat webwinkels geen overbodige persoonsgegevens mogen verzamelen. Ook mogen zij geen persoonsgegevens bewaren die niet langer nodig zijn. Webwinkels moeten de persoonsgegevens van hun klanten op een veilige en betrouwbare manier opslaan en verwerken. Dit betekent dat webwinkels passende technische en organisatorische maatregelen moeten nemen. Dat doen ze om de persoonsgegevens van hun klanten te beschermen tegen verlies, diefstal en ongeoorloofde toegang.

Hoe kunnen webwinkels voldoen aan de AVG-regels?

Webwinkels kunnen aan de AVG-regels voldoen door een aantal stappen te nemen. Ten eerste moeten zij een privacy statement opstellen en publiceren op hun website. Deze verklaring moet duidelijk zijn en in begrijpelijke taal geschreven zijn. Een bedrijf moet de privacyverklaring ook regelmatig bijwerken. Zo blijft deze actueel.

Ten tweede mogen webwinkels alleen noodzakelijke persoonsgegevens verzamelen en verwerken. Zij mogen geen gegevens verzamelen die niet relevant zijn voor hun bedrijfsactiviteiten. Webwinkels moeten de persoonsgegevens van hun klanten ook veilig opslaan en verwerken. Dit kan bijvoorbeeld door het gebruik van sterke wachtwoorden, het versleutelen van gegevens en het implementeren van firewalls.

Ten derde moeten webwinkels hun klanten informeren over hun rechten die over hun persoonsgegevens gaan. Ze delen bijvoorbeeld hoe de klanten hun persoonsgegevens kunnen inzien, corrigeren en verwijderen. Klanten moeten ook de mogelijkheid hebben om bezwaar te maken tegen het gebruik van hun gegevens voor marketingdoeleinden.

Ten slotte moeten webwinkels ervoor zorgen dat zij voldoen aan de meldplicht datalekken. Dit betekent dat webwinkels verplicht zijn om een datalek te melden aan de Autoriteit Persoonsgegevens. En ook aan hun klanten als hun privacy in gevaar is. Webwinkels moeten dus een plan hebben voor het omgaan met datalekken. Ook moeten zij dit plan regelmatig checken. Zo weten ze zeker dat het goed werkt als het misgaat.

Bewijs dat je privacy serieus neemt

Als eigenaar van een webwinkel wil je niet alleen voldoen aan de wettelijke eisen van de AVG-regels. Je wilt ook een positieve indruk maken op je klanten. Klanten zijn namelijk kritisch als het gaat om privacy. Zij willen niet dat hun gegevens op straat komen te liggen.Maar hoe laat je aan je klanten zien dat jij als webwinkel de zaken op orde hebt? En dat je hun privacy serieus neemt? Dat kan door middel van het AVG OK-vignet. Dit vignet is als het ware de Oscar voor webwinkels op het gebied van privacy. Met dit vignet toon je aan dat jouw webwinkel een meester is in het beschermen van persoonsgegevens. En dat je de AVG-regels als geen ander kent. Dus waar wacht je nog op? Laat zien dat jouw webwinkel privacy belangrijk vindt en haal dat felbegeerde AVG OK-vignet binnen.

AVG OK vignet

Webwinkels en het gebruik van cookies

Als eigenaar van een webwinkel wil je natuurlijk het beste voor je klanten. Je wil ze een goede ervaring bieden op jouw website en ze laten genieten van jouw producten. Maar wist je dat het gebruik van cookies hierbij een belangrijke rol speelt? Het is daarom van groot belang dat je als webwinkeleigenaar de regels over cookies kent. En ook hoe je deze kunt toepassen op jouw website.

Een cookie is een klein tekstbestandje. Dat wordt bij het bezoek aan een website op de computer van de bezoeker geplaatst. Met cookies kun je bijvoorbeeld het gedrag van een bezoeker op jouw website analyseren en zo jouw website verbeteren. Maar met het gebruik van cookies is ook de privacy van de bezoeker in gevaar.

Daarom zijn er regels opgesteld. Die bepalen hoe je als webwinkel om moet gaan met cookies. Zo moet je bijvoorbeeld de bezoeker informeren over het gebruik van cookies op jouw website. Ook is het verplicht om toestemming te vragen voor het plaatsen van cookies. Dit gebeurt doorgaans via een pop-up op de website.

Maar wat als een bezoeker geen toestemming geeft voor het plaatsen van cookies? Dan mag je als webwinkel alleen functionele cookies plaatsen. Dit zijn cookies die noodzakelijk zijn voor het goed laten functioneren van jouw website. Bijvoorbeeld om producten in een winkelmandje te kunnen plaatsen.

De Autoriteit Persoonsgegevens handhaaft de regels over cookies streng. Webwinkels die zich niet aan de regels houden, kunnen hoge boetes krijgen. Het is daarom van groot belang dat je als webwinkel-eigenaar de regels kent. En natuurlijk ook dat je deze op een juiste manier toepast op jouw website.

Maar hoe zorg je er nu voor dat je als webwinkel voldoet aan de regels omtrent cookies? 

Ten eerste is het belangrijk dat je de bezoekers goed informeert. Je vertelt hen over het gebruik van cookies op jouw website. En vraagt hen om toestemming voor het plaatsen van niet-functionele cookies. Dit kun je doen door middel van een pop-up op jouw website.

Ten tweede gebruik je alleen de cookies die noodzakelijk zijn voor het goed laten functioneren van jouw website. Vermijd het gebruik van tracking cookies, maar niet als je hier expliciete toestemming voor hebt van de bezoeker.

Maar het belangrijkste is dat je als webwinkel de privacy van de bezoeker serieus neemt. En transparant over privacy met hen communiceert. Laat zien dat jij als webwinkel-eigenaar de privacy van de bezoeker belangrijk vindt. En dat je er alles aan doet om deze te beschermen.

Het gebruik van cookies is dus een belangrijk onderdeel van jouw webwinkel. Maar minstens zo belangrijk is het waarborgen van de privacy van de bezoekers van jouw webshop. Zorg ervoor dat je als webwinkel-eigenaar op de hoogte bent van de regels omtrent cookies. En dat je deze op een juiste manier toepast op jouw website. Alleen op deze manier kun je jouw klanten de beste ervaring bieden en tegelijkertijd hun privacy beschermen.

Wat is de impact van de AVG op webwinkels?

De AVG heeft, naast de verplichtingen rondom cookies, een grote impact op webwinkels. Zij moeten nu veel meer aandacht besteden aan hoe ze persoonsgegevens verzamelen, verwerken en bewaren. Zij moeten soms nieuwe systemen en processen implementeren om aan de AVG-regels te voldoen. Webwinkels moeten ook hun klanten informeren over hun privacyrechten. En ervoor zorgen dat zij hun persoonsgegevens veilig opslaan en verwerken. Hierdoor weten klanten meer over de manier waarop een bedrijf hun persoonsgegevens gebruikt. Ook kan dit leiden tot meer vertrouwen in webwinkels die aan de AVG-regels voldoen.

Een voorbeeld van hoe een webwinkel voldoet aan de AVG-regels is door het gebruik van een privacy statement. Een webwinkel moet een duidelijke privacyverklaring opstellen. Daarin geef je duidelijk aan welke persoonsgegevens je verzamelt. En ook waarvoor je deze gegevens gebruikt. En met wie je deze gegevens deelt. Een privacyverklaring kan klanten geruststellen. Ook helpt het om duidelijk te maken dat de webwinkel serieus omgaat met hun persoonsgegevens.

Stel dat een webwinkel een datalek heeft. Daarbij zijn de persoonsgegevens van klanten gelekt. De webwinkel moet dit lek melden aan de Autoriteit Persoonsgegevens en aan de klanten die zijn getroffen. Heeft de webwinkel een plan voor het omgaan met datalekken? Dan kan zij snel en effectief handelen om het lek te stoppen én de impact op de klanten te beperken. Ook dit kan het vertrouwen van klanten in de webwinkel vergroten.

Probeer AVG-Programma 30 dagen gratis

Wil je eenvoudig voldoen aan de AVG regels? AVG-Programma helpt je te doen wat nodig is.

  • toets je organisatie en neem noodzakelijke maatregelen
  • maak gebruik van alle juridische documenten
  • behaal het AVG OK-vignet en laat zien dat je privacy serieus neemt

Ontdek zelf hoe het werkt. Maak een gratis proefaccount aan.

AVG-onderdelen

Veelgestelde vragen over webwinkels en AVG

Wat zijn de belangrijkste verplichtingen uit de AVG voor webwinkels?

Webwinkels moeten zich houden aan de AVG. Daarom verwerken zij de persoonsgegevens van klanten veilig en rechtmatig. Ze zorgen onder andere voor een privacyverklaring. Daarin leggen ze uit welke persoonsgegevens ze verzamelen. Ook melden ze hoe zij deze persoonsgegevens verwerken. Daarnaast moeten webwinkels passende technische en organisatorische maatregelen nemen. Zo beschermen ze de persoonsgegevens tegen verlies, diefstal of onrechtmatige verwerking.

Hoe kan je als webwinkel voldoen aan de AVG?

Als webwinkel voldoe je onder andere aan de AVG door een privacy statement op te stellen. Ook houd je een register bij van de verwerking van persoonsgegevens. En je zorgt voor passende beveiligingsmaatregelen. Daarnaast informeer je klanten over hun privacyrechten. Denk aan het recht op inzage, correctie en verwijdering van hun persoonsgegevens.

Wat moet ik doen bij een datalek in mijn webwinkel?

Is er sprake van een datalek in jouw webwinkel? Meld dit dan direct bij de Autoriteit Persoonsgegevens en bij de betreffende klanten. Dit is verplicht volgens de AVG. Daarnaast moet je passende maatregelen nemen om de gevolgen van het datalek te beperken. En om herhaling in de toekomst te voorkomen. Dit kan bijvoorbeeld door het verbeteren van je beveiligingsmaatregelen. Ook het aanpassen van procedures voor gegevensverwerking helpt.

Meer nieuws

AVG voor webwinkels: privacy in de praktijk

Er gelden strenge regels voor webshops als het gaat om het verzamelen, verwerken en bewaren van persoonsgegevens. In dit artikel kijken we naar de belangrijkste eisen. Lees meer

Wat doet een Functionaris Gegevensbescherming?

Wat doet een Functionaris Gegevensbescherming eigenlijk, en waarom is het relevant voor ondernemers? In dit artikel gaan we dieper in op de rol van de FG. Lees meer

Wat zijn de plichten van de verwerker en de verwerkingsverantwoordelijke?

De verwerkersovereenkomst regelt de samenwerking tussen de verwerkingsverantwoordelijke en de verwerker. Maar wie heeft welke plichten? Lees meer