UBO register niet openbaar maar wel nog snel registreren is aanbevolen

De rechter oordeelt dat UBO gegevens niet zomaar voor iedereen zichtbaar moeten zijn. Dat zal veel bestuurders ietwat gerust stellen. Nu de privacy gevoeligheden worden verminderd is het wel zaak om je UBO te regelen. Heel veel organisaties hebben dat nog niet gedaan.

Na veel gedoe over privacy vooraf is begin 2022 het UBO-register verplicht geworden. Net nu de belastingdienst dreigt met boetes krijgt deze wet opnieuw een wending. Een Europese rechter oordeelt dat de UBO gegevens niet zomaar voor iedereen te raadplegen zouden moeten zijn. Iets waar in Nederland ook al veel reuring om was omdat familiebedrijven, zzp’ers en anderen hun privacy, volgens velen terecht, niet wilden prijsgeven. De rechter geeft hen nu gelijk. Uiteindelijk zullen dus waarschijnlijk wel allerlei “officiële instanties” het UBO-register kunnen inkijken maar niet iedereen en niet zomaar. Tegelijk is het wel belangrijk om voor 31 december je UBO echt te regelen want er dreigen boetes voor organisaties en bestuurders die dit niet op orde hebben.

Volgens de KNB (Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie) heeft tweederde het nu op orde maar velen dus nog niet. Honderdduizenden organisaties staan nog niet in het register. De grootste groep niet geregistreerden zijn bv’s, gevolgd door stichtingen, vennootschappen onder firma en verenigingen.

Meer nieuws

Consument vraagt om meer controle over persoonsgegevens

Consumenten willen meer controle als het gaat om privacy. Wat moet je weten als ondernemer? Lees het onderzoek. Lees meer

Binnenkort … AVG opleiding voor je medewerkers

De meeste privacy issues binnen organisaties worden veroorzaakt door de eigen medewerkers. Ze maken een foutje. Of weten het gewoon niet. Kan gebeuren. Maar de gevolgen kunnen heel groot zijn. Gigantische reputatieschade. Klanten die weglopen. Enzovoort. Omdat het belangrijk dat dit niet gebeurt is het essentieel dat zij goed zijn opgeleid. Dat kan dus binnenkort […] Lees meer

Steeds meer meldingen van helpdeskfraude

De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) waarschuwt voor fraudeurs die zich voordoen als een medewerker van de helpdesk. Ze bellen nietsvermoedende bedrijven en proberen met een smoes over ‘fraude op de rekening’ hun slachtoffers zo ver te krijgen dat ze geld maken naar een ‘veilige kluisrekening’. Het lastige is dat ze de namen van echte […] Lees meer