Toename massaclaims voor privacy

Het aantal massaclaims in Europa is de laatste jaren sterk gestegen. Het aandeel van Nederland daarin wordt groter. Een recent voorbeeld is de massaclaim tegen de GGD die inmiddels 130.000 deelnemers heeft. De GGD heeft een ‘financieel gebaar’ van € 500 aangeboden aan 1250 slachtoffers van het datalek. Maar de stichting achter deze massaclaim vindt dit veel te weinig. Het bedrag zou eigenlijk €1.500 moeten zijn en aan veel meer mensen moeten worden uitgekeerd.

Een massaclaim (ook wel class action genoemd) bestaat uit grote aantallen gedupeerden die dezelfde schade hebben geleden. Denk bijvoorbeeld aan slachtoffers van een datalek. Er loopt al een flink aantal van deze zaken in Nederland, naast de GGD zaak zijn er o.a. twee collectieve aanklachten tegen TikTok en de Consumentenbond startte een zaak tegen Facebook. Ook de Amerikaanse techbedrijven Oracle en Salesforce kregen een Nederlandse stichting achter zich aan.

Nederland is aantrekkelijk voor massaclaims, omdat hier geen individueel bewijs nodig is om schade te verhalen. In andere Europese landen zijn de drempels hoger en moeten individuen zelf aan kunnen tonen dat zij daadwerkelijk schade hebben geleden.

In eerdere uitspraken in individuele zaken werd al een schadevergoeding toegekend van €500 euro per persoon. Stel je voor dat je een datalek hebt en je gedupeerde klanten dienen gezamenlijk een massaclaim in. Voor 500 klanten komt dat neer op 250.000 euro. Dat risico wil je niet lopen. Zorg er daarom voor dat je alles met betrekking tot privacy goed regelt zodat je het risico op een datalek minimaliseert.

Meer nieuws

Liggen jouw persoonsgegevens op straat?

Misschien vraag je je wel eens af: "Zijn mijn gegevens ooit gestolen of gelekt?" Gelukkig zijn er makkelijke manieren om dit uit te zoeken. Wij laten je zien hoe. Lees meer

5 minder bekende feiten over datalekken

Datalekken: ze komen vaker voor dan je denkt en kunnen iedereen raken, van grote bedrijven tot jou persoonlijk. Maar er is meer aan de hand dan alleen de bekende verhalen over hackers die gegevens stelen. Lees meer

De Wet inzake Digitale Markten (DMA): dit moet je weten

De Europese Unie introduceert de Digital Markets Act (DMA). Deze nieuwe wet, die sinds een paar weken van van kracht is, belooft een eerlijker speelveld voor alle spelers binnen de Europese Unie. Maar wat betekent dit nu precies voor ondernemers, en hoe zal het de manier waarop we digitale platforms gebruiken veranderen? Lees meer