Grote privacyboete dreigt voor Meta, Whatsapp en Instagram

Slecht nieuws voor Meta in Europa: de Europese privacytoezichthouders hebben een bindend besluit genomen over WhatsApp, Facebook en Instagram. Dit kan leiden tot een megaboete van mogelijk twee miljard euro.

Er is geconstateerd dat WhatsApp, Facebook en Instagram niet voldoen aan de verplichtingen die de privacywet stelt aan de verwerking van persoonsgegevens. Het bedrijfsmodel van Meta is erop gericht om gepersonaliseerde advertenties te tonen aan gebruikers. Dat gebeurt op basis van persoonsgegevens die onvoldoende transparant en onrechtmatig worden verzameld. Bij WhatsApp gaat dit verzamelen onder het mom van het verbeteren van de dienstverlening.

De recordboetes komen op een heel slecht moment voor Meta, dat al enorm moet bezuinigen. Vorige maand werden 11.000 medewerkers van Meta ontslagen. De beslissing van de Europese privacytoezichthouders kan een groot effect hebben op het bedrijfsmodel van Meta. De vraag is namelijk of het bedrijf de persoonsgegevens van gebruikers mag verwerken voor advertenties.

De privacytoezichthouder in Ierland leidt het onderzoek naar de drie platforms omdat zij hun Europees hoofdkantoor in Ierland hebben. Er is echter al jaren kritiek uit andere landen omdat de Ierse toezichthouder niet zou optreden tegen de techbedrijven. Dit heeft geleid tot een bezwaar van de andere Europese toezichthouders en nu dus een bindend besluit.

De Ierse privacytoezichthouder wordt daarmee teruggestuurd naar de tekentafel en moet met een nieuw definitief besluit komen. Op dat moment worden ook pas alle details duidelijk, waaronder het boetebedrag.

Meer nieuws

Beschermd: Beeldmateriaal en de AVG, wat mag er nu wel en niet?

Er is geen samenvatting, omdat dit een beschermd bericht is. Lees meer

Binnenkort … AVG opleiding voor je medewerkers

De meeste privacy issues binnen organisaties worden veroorzaakt door de eigen medewerkers. Ze maken een foutje. Of weten het gewoon niet. Kan gebeuren. Maar de gevolgen kunnen heel groot zijn. Gigantische reputatieschade. Klanten die weglopen. Enzovoort. Omdat het belangrijk dat dit niet gebeurt is het essentieel dat zij goed zijn opgeleid. Dat kan dus binnenkort […] Lees meer

Steeds meer meldingen van helpdeskfraude

De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) waarschuwt voor fraudeurs die zich voordoen als een medewerker van de helpdesk. Ze bellen nietsvermoedende bedrijven en proberen met een smoes over ‘fraude op de rekening’ hun slachtoffers zo ver te krijgen dat ze geld maken naar een ‘veilige kluisrekening’. Het lastige is dat ze de namen van echte […] Lees meer