Algoritmes onder toezicht van Autoriteit Persoonsgegevens

Vanaf deze maand start de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) met een nieuwe taak: het toezicht houden op algoritmes van zowel de overheid als bedrijven. Algoritmes worden vaak gebruikt om gegevens te analyseren, problemen op te lossen of beslissingen te nemen.

De afgelopen jaren was er op meerdere gebieden sprake van serieuze problemen bij de inzet van algoritmen, zoals de kinderopvangtoeslagenaffaire en (zelflerende) werving- en selectie algoritmen die in sommige gevallen leidden tot uitsluiting en discriminatie.

Doel van de controle

De oprichting van een algoritmetoezichthouder in de vorm van de AP komt voort uit de ambitie om publieke waarden en grondrechten bij de inzet van algoritmen beter te beschermen. Om meer grip te krijgen op algoritmegebruik is het belangrijk dat het toezicht een structureel karakter krijgt.

Door het toezicht zullen de mogelijk negatieve (maatschappelijke) effecten van algoritmegebruik, zoals discriminatie of willekeur, aan het licht komen. Door goed toezicht maakt de overheid algoritmen en hun toepassingen eerlijk en transparant, zodat iedereen op een gelijke behandeling kan rekenen en vertrouwen heeft en rechtsbescherming geniet in de digitale wereld.

AVG borgen binnen je organisatie

Het nieuwe aandachtsgebied van de Autoriteit Persoonsgegevens laat zien hoe belangrijk het borgen van aandacht voor privacy binnen je organisatie is. Dat beperkt zich niet tot algoritmes. Het heeft ook te maken met kennisniveau van medewerkers, organisatie en juridische vastlegging. AVG-Programma helpt ondernemers om aan deze eisen te voldoen.

Bron: Autoriteit Persoonsgegevens

Meer nieuws

41% van alle datalekken vindt plaats in de zorg

In de Nederlandse zorgsector vinden maar liefst 41% van alle datalekken plaats. En het gaat niet alleen om ziekenhuizen, ook kleinere zorgprofessionals krijgen ermee te maken. Lees meer

Privacy in het AI-tijdperk: handige tips

AI is onze toekomst, maar hoe zit het met privacy? In dit artikel lees je tips om persoonsgegevens veilig te houden in de wereld van AI. Lees meer

Duizenden persoonsgegevens gelekt

Bij de recente datalekken bij grote namen als EuroParcs, Carpetright en Brandfield, zijn duizenden persoonsgegevens gelekt. Het kan elke organisatie overkomen, ook die van jou. Lees meer