Aanvallen met gijzelsoftware nemen toe

Het zijn niet alleen meer de grote bedrijven die slachtoffer worden van aanvallen met gijzelsoftware.
Steeds meer mkb-organisaties zijn doelwit van digitale inbrekers. Vaak zijn dit de kleinere, minder bekende hackers die het voorbeeld van professionele hackerscollectieven volgen. Zij dringen binnen, neuzen rond in je gegevens en pakken wat ze willen.

Wat gebeurt er nu precies bij zo’n aanval? Cybercriminelen dringen binnen in je bedrijfssysteem, je mail, je klantendatabase, je facturatiesysteem of andere onderdelen. Vervolgens versleutelen ze die gegevens. Jij kunt dan niet meer je dagelijkse werkzaamheden uitvoeren, met alle gevolgen vandien. Geen inkomsten meer, geen goed klantencontact of geen overzicht van je planning. Soms kunnen ze via jouw bedrijf ook toegang krijgen tot branchebrede systemen en die platleggen. Pas na betaling van losgeld krijg je de sleutel om de blokkade weer ongedaan te maken.

Veel mkb’ers denken: wat valt er bij mij nou te halen? Uit onderzoek van de Haagse Hogeschool blijkt echter dat een op de vijf ondernemers jaarlijks te maken krijgt met allerlei cybercriminaliteit.
Je moet er dus rekening mee houden dat er een keer wat gaat gebeuren. En zorgen dat je daarmee om kan gaan. En daarbij geldt vooral: voorkomen is is beter dan genezen. Maak dus goede backups van je data en houd die backup los van je eigen netwerk. Dan kunnen de hackers daar niet bij.

Meer nieuws

Liggen jouw persoonsgegevens op straat?

Misschien vraag je je wel eens af: "Zijn mijn gegevens ooit gestolen of gelekt?" Gelukkig zijn er makkelijke manieren om dit uit te zoeken. Wij laten je zien hoe. Lees meer

5 minder bekende feiten over datalekken

Datalekken: ze komen vaker voor dan je denkt en kunnen iedereen raken, van grote bedrijven tot jou persoonlijk. Maar er is meer aan de hand dan alleen de bekende verhalen over hackers die gegevens stelen. Lees meer

De Wet inzake Digitale Markten (DMA): dit moet je weten

De Europese Unie introduceert de Digital Markets Act (DMA). Deze nieuwe wet, die sinds een paar weken van van kracht is, belooft een eerlijker speelveld voor alle spelers binnen de Europese Unie. Maar wat betekent dit nu precies voor ondernemers, en hoe zal het de manier waarop we digitale platforms gebruiken veranderen? Lees meer