Je privacy policy wordt steeds belangrijker

1 minuut leestijd

Er worden heel veel gegevens over je verzameld als je je op internet begeeft. Het nieuwe samenwerkingsplatform SDT vindt dat mensen hierover beter voorgelicht moeten worden. Zij moeten weten wat er achter de schermen met hun gegevens gebeurt. Het SDT wil dat organisaties hier duidelijke uitleg over geven.

Meestal gebeurt dat in de privacy policy. Voor jou als mkb’er of bestuurder van een vereniging betekent dit dat de privacy policy steeds belangrijker wordt en misschien wel aangepast moet worden. In je privacy policy geef je precies aan welke persoonsgegevens je verwerkt, waarom je dat doet en of je gegevens deelt met of doorverkoopt aan andere organisaties. Op die manier informeer je je klanten en leden zoals de AVG dat van je verwacht.

Het SDT is een samenwerking van verschillende toezichthouders: Autoriteit Consument en Markt (ACM), de Autoriteit Persoonsgegevens (AP), de Autoriteit Financiële Markten (AFM) en het Commissariaat voor de Media (CvdM). Zij starten een onderzoek naar hoe bedrijven, instellingen en overheden internetgebruikers over privacy kunnen informeren op een manier die iedereen begrijpt. Het SDT wil meer inzicht krijgen in hoe mensen tijdens internetgebruik zo goed mogelijk zijn te beschermen tegen online misleiding of misbruik van persoonsgegevens. Op basis van dit onderzoek gaan de toezichthouders samen handleidingen opstellen met als doel effectieve online transparantie. Wist je dat veel organisaties hun privacy policy nog steeds niet in orde hebben? Ook als mkb’er of vereniging verzamel je veel gegevens over je klanten of leden. Het is dus belangrijk dat je privacy policy actueel is. Wij houden je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.

 

woensdag 30 maart 2022