6 op de 10 bedrijven vinden voldoen aan de AVG een stevige uitdaging

1 minuut leestijd

Uit onderzoek van Piwik Pro blijkt dat 63,3 procent van de respondenten het een uitdaging vindt om aan alle EU-privacyregels te voldoen. Terwijl 70 procent van de ondervraagden de bescherming van privacy belangrijk vindt. Daar ligt het dus niet aan. Wat het moeilijk maakt is het gebrek aan kennis en het gebrek aan toepassingen die de AVG ondersteunen.

Bijna de helft van de respondenten gaf aan “niet te weten” of er wel een wettelijke basis was voor het verzamelen en verwerken van gebruikersgegevens. Ook blijkt uit de resultaten dat de meeste respondenten zich er niet van bewust zijn dat veel van hun gevoelige informatie wordt bewaard in de VS. Dat is een zorgelijke uitkomst; blijkbaar weten veel Europese ondernemingen niet ze daarmee niet aan de Europese AVG wet voldoen.

Een reden hiervoor is bijvoorbeeld het gebruik van internationale marketing systemen of software; die houden geen rekening met de eisen die de Europese wet stelt. Veel respondenten overwegen dan ook over te stappen op applicaties die speciaal voor organisaties in de EU zijn ontwikkeld. In het online onderzoek werden 260 werknemers van kleine, middelgrote en grote ondernemingen in Europa ondervraagd.

Nederlandse bedrijven kunnen door gebruik te maken van AVG-Programma leren hoe ze conform de wet kunnen werken en aan de AVG voldoen.

 

donderdag 23 juni 2022